Hantera och förebygga stress

kaffekopp_03webb50Vi ger dig redskap att undersöka hur din vardag ser ut, och hittar möjligheter till förändring i din miljö och i ditt aktivitetsmönster. Allt för att du ska få en bra balans i vardagen.

 

Specifika metoder för stresshantering:

Mindfulness
Mindfulness kallas också Medveten Närvaro eller Uppmärksamhetsträning. Det är en metod som innehåller både meditation och ett förhållningssätt till livet – till dig själv, dina relationer och till vardagens aktiviteter. Genom att öka din förmåga att vara uppmärksam och närvarande i nuet ger det dig ökad livskvalitet och motverkar stress, smärta, depression och utmattning.

Vi lär dig en ren och enkel metod som inte kräver någon särskild plats eller särskild tid eller några särskilda förutsättningar – det kan tränas, användas och anpassas till vardagens alla situationer.

Du kan välja att komma en enda gång och forsätta på egen hand med en övning eller att gå t ex 8 ggr för att få en mer komplett uppsättning redskap.

Läkande miljö

För dig som allvarligt ”har gått in i väggen” eller som har diagnosen Utmattningssyndrom, är det viktigt att dra ner rejält på tempot och aktiviterna under en period och att få vistas i en läkande miljö. Miljön behöver då vara mycket begränsad på sinnesintryck och krav. Vi hjälper dig att hitta just din läkande miljö och aktivitetsbalans.

Flow Learning
En speciell variant av mindfulness som innebär att vi använder naturen som hjälp att finna sinnesro. Naturen har en lugnande och läkande kraft som kan hjälpa dig att ladda batterierna, släppa stressen och få kontakt med dina sinnen.

Naturen kan vara den läkande miljö som är helt nödvändig att få vistas i under den första tiden efter insjuknande i utmattningssyndrom.

 

skogsutsikt besk01

Vardagsrevidering-ReDOTM
bilden_Engberg_webb_100Som förebyggande metod eller när du känner dig redo för mer aktiv rehabilitering är Vardagsrevidering-ReDOTM  eller  ReDOTM -Prevention lämplig. Metoden har fokus på hela vardagens aktiviteter.  Du får upptäcka vardagen som energikälla och undersöka hur de givande aktiviteterna ser ut.  Vardagens energitjuvar blir synliga och du kommer att få en tydlig bild av ditt aktivitetsmönster och din tidsanvändning.

Vardagsrevidering  ReDO är i grunden en gruppintervention, men Klara Vardagen kan även erbjuda det individuellt och då anpassas utifrån varje persons behov.  

  • ger dig kunskap och insikter men aldrig några pekpinnar. Du bygger upp din egen inre motivation till förändring.
  • ger dig kunskap via miniseminarier om aktivitetsbalans, stressreaktioner
  • ger dig unika erfarenheter genom roliga kreativa övningar, hemuppgifter, diskussioner
  • du erbjuds regelbundna uppföljningar för ett långsiktigt resultat

Metoden har vetenskaplig grund och har visat goda resultat. Den har utvecklats och provats på Lunds universitet och vi fortsätter samarbetet med universitet för att ständigt utveckla metoden.

http://www.svd.se/latt-att-bli-slutkord-av-dolda-sysslor

Artikel om vardagsrevidering i tidningen Arbetsliv >> Artikel  om vardagsrevidering i Läkartidningen >>